Centrala Nacka

Närhet och naturbant

6 april

Kommande händelser v 15

avatar

Sara Axén

2 Kommentarer

Översikt till Blogg

Sickla bro/Värmdövägen etapp 1.

Det är förändringar i gång och cykelstråk inom området. Vi har flaggvakter på plats och har under veckan kompletterat med skyltning mot Sickla, Bussar och Tvärbana.

För mer info : Nya resvägar vid Sickla bro | Nacka kommun

sickla bro

Vid Sickla bro pågår åter igen arbeten med spontning ovanpå den gamla vägen.

Vi täcker även av markvegetation i slänten upp mot Alphyddan för en kommande spont där. På den gamla järnvägsterassen/tvärbanan har vi även täckt av berget inför sänkning av denna. Under vecka 16 kommer vi att påbörja borrning av berget.

1713

15

TA-plan Sickla Bro:

E1 TA

På Värmdövägen etapp 2 under Järlabron vid ”tandläkarhuset” har vi under veckan dardat/spräckt berg för att få plats med ledningarna som skall läggas. Väljer metoden att spräcka berg istället för sprängning för att det inte blir samma vibrationer vilket är skonsammare mot närliggande konstruktioner. Efter det har vi återgått till att lägga ledningar. I början av nästa vecka så vänder vi håll och lägger ledningar mot Sickla/väster.

På Värmdövägen längs med Kyrkmuren så har vi rivit bort asfalt och betongplatta som låg under vägen. Denna samlas ihop och sedan krossas på plats, detta gör man för att separera betong från armering som i sedan tur sorteras. Betong kommer köras bort på tipp medans stål från armering går till skrot för återvinning. Vi har även börjat schakta och sätta L-stöd mot kyrkmuren. L-stöd är en stödmur som man använder för att avlasta tryck ifrån den befintliga kyrkmuren då det annars finns en risk att den välter.

Nere vid Finntorpskorset håller vi på att förbereda marken för vår kommande etablering, för er som inte vet vad en etablering är så är det där vi har vårt platskontor, där vi byter och samt äter mat osv. Enligt plan så kommer vi påbörja bygga upp etableringen under kommande vecka.

 

För mer info om trafiken runt Finntorp : Trafiken leds om till Saltsjöbanans spårområde | Nacka kommun

finntorp

20230405_101947_e2

20230405_070037_e2

20230405_070216_e2

e2

 TA-plan Finntorp mot Järla:

TA

I Kyrkviken är vi äntligen färdiga med Kammarbrunnen. Alla ledningar är på plats, sponten kapad och återfyllningen är tillbaka.

Vi har även återställt TA-planen till det läge den hade för 1 månad sedan, så nu är båda körfälten öppna igen.

Nu återstår arbetet med finplaneringen, det innebär att vi under våren och sommaren kommer att återställa gångbanan, sätta upp parkbänk, plantera träd och buskar samt anlägga en strandmatta.

20230403_101412_kv

TA-plan Kyrkviken:

TA_kyrkviken

ScN Planeringsunderlag info 2020

Inom område 2 Finplaneringen har vi den här veckan lagt plattor utanför Botrygg trapphus 5, och förberett inför inflytt nästa vecka på Tisdag.

Tisdag nästa vecka fortsatt montering av betongelement för trädlådorna och hjälpa Botrygg att schakta för dränering.

MicrosoftTeams-image (2) MicrosoftTeams-image (3) MicrosoftTeams-image

Inom område 6 Fortsatt finplanering intill rondell.

12

 

Glad påsk från projektet här i Nacka.

Vänligen,

Sara Axén

påskgodis

 

2 Kommentarer

  • Tomas Hedberg

    kl 4:07 e m den april 12, 2023

    Hej,

    Det ser ut som Alphyddan blir nästan helt avskuret söderöver, fram till Q2 2024, när SicklaBro skall rivas och Fabriksvägen är avstängd. Man kan bara gå och cykla via “Sickla Västra” och gångtunneln vid f.d. Nacka Stn.
    Är det rätt uppfattat?

    Notera att vägen via gångtunneln är riskabel vid regnväder. Pga. dålig avrinning bildas stora pölar, vilket gör att man kan bli nedstänkt av bilar samt att man inte kan passera vid övergångsstället med vanliga skor. Så vid regnväder tycks det som endast “Sickla Västra” är brukbar.

    Vad kan göras för att minska dessa problem för hela Alphyddan?

    /Tomas

    • Pär Enlove

      kl 9:47 f m den april 26, 2023

      Hej Tomas.
      Jag har tagit med dina frågor i vår skedesplanering och trafikplaneringsmöten. Vi försöker vara lyhörda på hur våra omledningar påverkar omgivningen och vilka svårigheter ni upplever.
      Avvattningen utav ytorna är något vi skall se över ordentligt och se vad vi kan göra. Tyvärr så är det en av anledningarna varför vi bygger om Värmdövägen från början, så tyvärr kan en stor del av dessa bekymmer kvarstå, med bland annat gamla underdimensionerade dagvattenledningar.
      Tack för dina kommentarer och jag hoppas att du kommer märka en positiv skillnad vid kommande regnväder framöver.
      mvh
      /Pär Enlove, Projektchef Skanska

Lämna en kommentar

(Obligatorisk)

(Obligatorisk, publiceras ej)