Vintern har kommit och även om det är fint, så bär kylan med sig sina bekymmer. Tänk på att tunga fordon har längre stoppsträcka vid vinterväglag. Ta det lugnt i trafiken och kör inte utan vinterdäck!
– Under föregående vecka så valde vi att avsluta krossningen, då vi uppnått de volymer som vi behöver och kan hantera. ca 100 000 ton.
En del av materialet kommer transporteras till ett mellanupplag, för att sedan köras tillbaka när vi kan använda det pga platsbrist. Men vi kommer fortfarande att spara det mesta på plats i väntan på återfyllnad kring hus och uppbyggandet av vägar.
– Våra sprängningsarbeten fortsätter enligt plan.
– Arbeten med fjärrvärme och väguppbyggnad pågår inom området.
– En ny in- och utfart för byggtrafik kommer öppnas på Vikdalsvägen söder om Tvåans fritidsgård.
– Båda körfälten på Värmdövägen längs med vår arbetsplats är nu återigen öppna.
Vänligen Pär Enlove, Skanska.
2 Kommentarer
Johan
kl 12:02 e m den december 12, 2019
Hur många lastbilstransporter kommer det totalt gå åt att transportera bort det krossade materialet till mellanupplaget och sedan tillbaka när det ska användas?
Pär Enlove
kl 7:09 f m den december 16, 2019
Hej Johan.
Antalet transporter för den hanteringen är inte beräknad än. Men i en helhetsbild så är det en besparing.
Vi utgår från de förutsättningar som finns och försöker hitta de bästa lösningarna för att minimera transporter, ha korta transportsträckor, återanvända materialet och tänka långsiktigt.
Att ha förädlat material tillgängligt i närheten för kommande etapper är en mycket bra lösning, istället för att köpa någon annans material från krossar längre bort och med stor sannolikhet behöva transportera via Södra länken.
Vänligen Pär Enlove, Skanska