Skanska bygger Värmdövägen – en del av Nacka stad

Från Sickla bro till Nacka forum

3 december

Händer på bygget v 49-50

avatar

Elin Kastenholm

Lämna en kommentar

För mer regelbundna uppdateringar – följ vårt arbete på InstagramSkanska_Värmdövägen Nacka

Värmdövägen etapp 1: Sickla

Räcken sätts upp ovanför spårområdena och plattformarna. Finplaneringen (plattläggning, asfaltering, trottoarer, räcken med mera) går framåt och börjar så smått likna visionsbilden av kommande Sickla.

Nedanför Alphyddestigen har spontrören börjat kläs in med armering och brödformar. Man kan börja ana murens form där under.

Sicka Industriväg

Nu har vi dragit igång byggandet av Sickla Industriväg. Arbetet beräknas pågå under ett års tid och om allt går som det ska kommer Sickla Industriväg stå klart i sin helhet i slutet av 2025.

Bild 1 – visionsbild över Sickla Industriväg som ansluter mot Sickla bro
Visionsbild Nacka kommun/tmrw.inc

Bild 2 – dagens status med blicken vriden något åt höger från visionsbilden sett.

Bild 3 – en bit av Sickla Industriväg med blicken mot Alphyddan
Visionsbild Nacka kommun/tmrw.inc

Värmdövägen etapp 2: Finntorp – Järla

Vänligen respektera hastighetsgränsen på vägarna förbi bygget. Delar av personalen jobbar på eller i väldigt nära anslutning till vägen. Raksträckor mynnar ut i snäva kurvor som inte är anpassade för högre hastigheter än vad skyltarna hänvisar till. Sträckan Finntorp-Järla i riktning mot Nacka Forum är speciellt utsatt efter raksträckan och i vänstersvängen mot Kyrkomuren. Extra viktigt är det att hålla ner hastigheten nu när det blöta underlaget fryser på av kyla och snöfall.

Området utanför tandläkarhuset i Järla med kommande busshållplats står snart färdig. Sista finjusteringar pågår.

Finntorpsbron

På Finntorpsbrons samtliga brofästen är vi klara med vattenbilning av de yttre betonghöljena. Nu finns avskalade brofästen med en sparad kärna kvar. Samtliga fästen är inklädda i värmande plastmaterial för att skapa ett värmande skal. Innanför skalet värms luften upp till 12 grader för att betongen sen ska kunna injekteras. Att injektera innebär att armering borras in i den kvarvarande kärnan för att skapa en stabil armerad stomme.

Nedan bilder visar en av Finntorpsbrons brofästen som nu är avskalad från sitt yttre betonghölje samt de inklädda brofästena.

Saltsjö-Järla station öppnar 15 december

Den 15 december börjar Saltsjöbanans tåg åter rulla till Saltsjö-Järla station. Det blir den nya tillfälliga slutstationen. Tågen trafikerar mellan Saltsjö-Järla och Saltsjöbaden/Solsidan.

Ersättningsbussarna till och från Slussen fortsätter att köra som idag, till och med den 8 februari 2025. Tågresenärer som går av vid Saltsjö-Järla hänvisas till ordinarie busstrafik på Värmdövägen fram till 8 februari. Från den 9 februari kör ersättningstrafiken mellan Slussen och Saltsjö-Järla.

Nya gatan/Stadshusområdet

Ta del av Nacka kommuns nyhetsbrev om vad som händer i Centrala Nacka inklusive Stadshusområdet: Aktuellt i Centrala Nacka November 2024

Lämna en kommentar

(Obligatorisk)

(Obligatorisk, publiceras ej)