Skanska bygger Värmdövägen – en del av Nacka stad

Från Sickla bro till Nacka forum

28 september

Kommande händelser v 40

avatar

Elin Kastenholm

4 Kommentarer

Översikt till Blogg

Cyklister

  • Den här veckan gör vi en speciell vädjan till dig som cyklist! Det har skett en del olyckor längs de olika byggarbetsplatserna runt om i Nacka. Snälla tänk på din egen samt andras säkerhet när du färdas på cykel! Sakta ner, följ cykelvägarna och följ trafikreglerna när du passerar exempelvis trafikljus och övergångsställen. Flaggvakterna finns där av en anledning, de behöver stoppa trafiken mellan varven, för att på ett säkert sätt slussa in och ut byggtrafik. Vi jobbar kontinuerligt med åtgärder – hör väldigt gärna av dig om du har tips och idéer på förbättringar för dig som cyklist!

Värmdövägen etapp 1 / Sickla bro

  • Byggandet av Sickla bro rör sig framåt. Just nu bygger vi ställningar för fullt för att kunna gjuta väggar och tak till den tunnel som Saltsjöbanan kommer att passera igenom.
  • Mindre sprängningar kan förekomma längs Värmdövägen.
  • I veckan fick vi följa med bakom kulisserna på sprängteamet och filma deras arbete. En mycket spännande dag. Håll utkik framöver på filmen som kommer att visas i sociala medier; ”Bakom kulisserna på Värmdövägen”.

Värmdövägen etapp 2 / Finntorp

  • I slutet av nästa vecka kommer vi att transportera en stor dagvattenbrunn till spontgropen vid Finntorpsbron. Den kommer att vara en viktig del av det gedigna system som ska rena dagvatten för vidare slussning ut i Kyrkviken. Brunnen är 3,80 meter hög så den behöver en specialtransport och genomtänkta färdvägar genom Nacka.
  • Natten till i morgon (fredag) kommer vi att jobba natt i närheten av Järla bro. Inget högljutt arbete genomförs.

Kyrkviksparken

  •  Som du kanske har observerat har vi nu kommer igång med arbetet igen vid Kyrkviksparken. Vi schaktar ur för den tillfälliga väg som kommer dras över Kyrkviksparken.
  • Planen är att leda om gång- och cykeltrafik genom Kyrkviksparken under vecka 41.
  • Trafiken planeras ledas om v 42 eller 43.

Nya gatan

  •  Arbetet fortsätter med att slutföra trappan och plattläggning runt om i området.

 

Slutligen vill jag återigen passa på att vädja till en ökad omtanke om varandra när ni vistas i eller passerar bygget!

40 16 40 11

För allas säkerhet, vänligen följ hastighetsbegränsningen och skyltningen längs Värmdövägen.

40 13 40 3

Våra flaggvakter och vakter ser till att både du och arbetarna kan passera och arbeta säkert längs arbetsplatsen.

40 10

Vid Sickla bro bygger vi upp ställningar för att kunna gjuta väggar och tak till tunneln som Saltsjöbanan ska passera igenom.

40 8 40 6

Det här är sprängaren Tindra. Vi fick följa med henne ut och dokumentera hur det går till när vi losshåller (spränger) berg. Inom kort kommer vår första film, i en serie av filmer; Bakom kulisserna på Värmdövägen. Där vi får följa med Tindra med flera.

4 Kommentarer

  • Maurizio Lugoboni

    kl 9:09 f m den september 29, 2023

    Hej Elin
    Bra info och fina bilder samt trevliga inslag, bra att skriva om cyklister som ibland glömmer att det finns även fotgängare.

    • Elin Kastenholm

      kl 9:56 f m den oktober 9, 2023

      Hej Maurizio

      Tack snälla för feedback! Ha en fin måndag!

      Hälsningar Elin

  • Staffan

    kl 11:15 f m den oktober 5, 2023

    Såklart trist med olyckor mellan gående och cyklister. Givetvis skall också flaggvakters signaler följas.

    Men att det sker olycker är inte förvånande, det här har varit ett stökigt bygge sedan start för tre år sedan och har försökt att felanmäla de mest uppenbara tokigheter med rätt klent resultat. Det här är den stora pulsådern, eller motorväg, för Nacka och Värmdö för G/C på väg till och från Stockholm, detta verkar det inte som någon har reflekterat över i någon större omfattning.
    De senste tre åren har det för G/C varit en mix av ganska ok omledningar till riktigt usla och så här verkar det som det skall vara de kommande fem åren. Lösningar som man aldrig skulle tillämpa på en bilväg blir standardlösning. Det går relativt fort, det är bra cyklar, bra cyklister som har långa stäckor. Det är många utförskörningar och där går det ännu fortare och marginalerna minskar. Man verkar inte förstå gående och cyklisters beteende.

    Separera,separera, separera
    Gående och cyklister är två olika trafikslag och har inget gemensamt med varandra och skall blandas lika lite som gående och bilister. Spar inte på den vita linjefärgen, det skall vara separerat överallt på ett regionalt cykelstråk.

    Bredd
    Trots att det finns plats för bredare G/C på stora delar av sträckans så utnyttjas inte bredden, det går knappt att mötas två cyklar och två gående på sträckan utan man inkräktar på respektive yta. Det tog 3,5 månad efter att omledningen gjordes på banområdet innan passagen vid Finntorps busshållplats hjälpligt framkomligt, men det är fortfarande alldeles för smalt. Med den typen av rörelser med G och C respektive och det är i princip oseparerat

    Trafiksignaler
    Automatisk detektering vid signaler inga knappar på stolpe. Det är trots allt ett regionalt cykelstråk. Bättre med korta grönperioder, men fler. Eller ännu hellre Cykelöverfart/Övergångsställe (ev i kombination med farthinder för bilar) hade gett ett bättre flöde
    Överfart skall inte vara 90 graders svängar utan 45 grader som vid Nacka station

    Skymda hörn
    Ta bort skymda kurvor. Busshållplaster utan räcken och reklamtavlor vid trånga passager (t.ex Alphyddan) är rena olycksfällan.

    • Elin Kastenholm

      kl 11:57 f m den oktober 9, 2023

      Hej Staffan
      Tack snälla för genomtänkta och användbara lösningar för gångare och cyklister! Jag har tagit dina synpunkter vidare inom både Skanska och Nacka kommun. Vi har pågående och omfattande dialoger och möten gällande just situationen för gångare och cyklister. Det är en knepig situation då vi måste samsas med både bygget, trafikanter, cyklister och gångare på en väldigt liten yta. Vi tar dina kommentarer till vidare planering och förbättringar. Hör gärna av dig igen om du har fler lösningsförslag!
      Vänliga hälsningar
      Elin

Lämna en kommentar

(Obligatorisk)

(Obligatorisk, publiceras ej)